Een grootschalige vernieuwing bij Museum stoomtram Hoorn-Medemblik moet zorgen voor een jaarlijkse groei van het bezoekersaantal. Daarvoor wordt nu flink geïnvesteerd in de huidige werkplaats.
Aan de noordzijde van de bestaande werkplaats, welke uit 1929 stamt, zal een moderne uitbreiding worden geplaatst. Dit gebeurt in twee fasen. De eerste fase betreft het aanbouwen van een hal (Etalage), met een vliesgevel van glas. De constructie bestaat uit een betonnen fundering, met betonvloer en daarop een staalconstructie. In de vloer komen twee sporen (rails) te liggen. Waarbij onder één spoor een betonnen inspectie- / werkput. In deze hal komen twee zware bovenloopkranen. In deze ruimte zullen restauratieprojecten aan locomotieven en rijtuigen gaan plaatsvinden, op een manier die voor het publiek goed zichtbaar is. In de toekomstige fase twee komen zaken als een expositieruimte, kantoorruimten en beneden ook werkplaatsruimten. Deze constructie zal ook worden voorzien van een vliesgevel (deels transparant) maar deze draagconstructie zal worden gemaakt van hout.
Frank van den Broeke, Hoofdconservator en Manager techniek;
“Innovatief element aan het gebouw, zit hem met name in de verwarming en koeling van het gebouw. De stoomlocomotieven die worden opgestookt, verliezen veel warmte door de schoorsteen. Deze gassen worden in de toekomst opgevangen en gefilterd. De warmte wordt d.m.v. warmtewisselaars overgebracht in zogenaamd ‘Phase Change Material’. Dit materiaal kan de warmte vasthouden en weer afgeven op het gewenste moment om het gebouw te verwarmen. Ook kan deze energie worden aangewend om het gebouw te koelen. In periodes dat de stoomtram niet rijdt, kan dit systeem worden gevoed door middel van een biomassa ketel, die wij kunnen voeden met snoeiafval van planten en bomen die langs onze 20 km lange spoorlijn groeien. Uiteraard zijn daarnaast ook nog zonnepanelen op het dak voorzien. Doel is om daarmee los te komen van een gasaansluiting en zelf ook voldoende elektriciteit op te kunnen wekken”.
Op het complex van het museum zijn de afgelopen jaren al flink wat vernieuwingen doorgevoerd. TKT heeft met veel plezier aan deze vernieuwingen mee mogen werken en is door het museum nu wederom als hoofdconstructeur betrokken bij het project. TKT heeft de volledige detailengineering verzorgt voor de staalconstructie. Doordat de nieuwe achtergevel bijna volledig uit glas bestaat en om enigszins stabiliteit in de uitbreiding te brengen, is ervoor gekozen om een schorende staalconstructie in de achtergevel op te nemen. Daarnaast zijn er diverse fundatieberekeningen gemaakt en is TKT verantwoordelijk voor de constructieve begeleiding tijdens de uitvoering van de uitbreidingswerkzaamheden.