Vanaf 2020 zal Lelystad Airport een goed alternatief bieden voor vliegreizen binnen Europa en overige landen rond de Middellandse Zee. De komende jaren staan in het teken van het uitbreiden van de lucht- en landzijdige infrastructuur van de luchthaven. TKT heeft in samenwerking met de firma Alfatech een constructieve bijdrage geleverd aan deze uitbreiding.
Om de veiligheid van het vliegverkeer te kunnen garanderen werkt de luchtverkeersleiding met een ‘voice-communicatiesysteem’. Hiermee communiceren de luchtverkeersleiders met de piloten. Dit systeem dient elke seconde, elke minuut, ieder uur van de dag en nacht gedurende het gehele jaar te werken. Er zijn in de luchtvaartgeschiedenis echter situaties voorgekomen waarbij een hoofdsysteem van een vliegveld (tijdelijk) buiten werking was. Om in die situaties de afhandeling van het luchtverkeer toch nog veilig te kunnen doen is het ‘Last Resort System’ in het leven geroepen. Het voice-communicatiesysteem bestaat uit meerdere onderdelen; het hoofdsysteem, het back-up systeem en het ‘last resort systeem’. Deze onderdelen, bestaande uit zenders en ontvangers, communiceren vanaf drie verschillende locaties op het terrein van het vliegveld.
TKT heeft ten behoeve van dit communicatiesysteem in de voorbereidende fase gezorgd voor de funderings- en constructieberekeningen betreffende de antenneconstructies op het dak van het hoofdgebouw en de vernieuwde verkeerstoren, alsmede de antenne mast nabij het ‘last resort receiver radio station’ op het terrein van het vliegveld. Ook nam TKT de constructieve begeleiding tijdens de uitvoering op zich en heeft ervoor gezorgd dat de levering en installatie van de antenne constructies en de mast op correcte wijze werd volbracht.