In opdracht van de Noord Amsterdamse Machinefabriek (NAM) heeft TKT extreem zwaar belaste mastverbindingen ontworpen. De NAM produceert onder andere mastdelen die aan zeer zware graafmachines worden gemonteerd om zogenaamde verticale drainage aan te brengen in de grond.
Deze verticale drainage wordt gebruikt om water aan grond te onttrekken waardoor grond sneller inklinkt en bouwrijp gemaakt kan worden. De mastdelen aan de graafmachine kunnen tot een totaallengte van 50 meter oplopen. Aan de binnenzijde van de mast wordt bij het aanbrengen van de drainagebuis een lans met snelheden tot 160 km/h de grond in geschoten. Vervolgens wordt de gehele installatie een klein stukje verplaatst waarna het proces opnieuw plaatsvindt.
Zowel het in de grond schieten van de drainage als het verplaatsen van de stellage naar de volgende positie resulteert in grote dynamische belastingen in de mast. Speciale aandacht is hierbij nodig voor het ontwerp van de onderlinge verbindingen van de mastelementen die samen de totale mast vormen. Omdat de NAM aanliep tegen problemen met bestaande verbindingen en er veel haast was om tot een goed ontwerp te komen is er door de NAM aan TKT gevraagd de mastverbindingen opnieuw te ontwerpen.
Na grondige analyse van de probleemstelling heeft TKT een bijzonder robuuste verbinding ontworpen waarbij gebruik wordt gemaakt van speciale staalsoorten. Hierbij moest uiteraard aandacht worden besteed aan het vastlassen van de verbinding aan de mastsecties. Lokaal moesten de mastsecties ook worden versterkt om de krachten op een efficiënte wijze in de mastconstructie in te leiden.
Inmiddels zijn de verbindingen aangebracht en hebben hun nut in de praktijk, onder zware omstandigheden, bewezen.